machtig mooi! danku! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van brechtje heijden - WaarBenJij.nu machtig mooi! danku! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van brechtje heijden - WaarBenJij.nu

machtig mooi! danku!

Blijf op de hoogte en volg brechtje

25 Februari 2015 | Suriname, Paramaribo

toch gek al die hossende mensen op facebook voorbij zien komen zonder dat je zelf mee aan het doen bent. Het scheelt wel weer een hoop gênante foto’s.
In Paramaribo hebben ze wel hun best gedaan om toch het carnavalsfeest te vieren. Een avond werd touche omgetoverd in een carnavals feestje. Met maar liefst 5 carnavals liedjes. Maar toch we hebben kunnen hossen.
Het leventje hier gaat gewoon ze gangetje. Ik ben samen met een Belgische vrijwilligster begonnen aan een projectje voor de kinderen. We gaan speel gordijnen maken. Zeg maar van die mobiele die bij baby’s in de box hangen. Maar dan creatief met fietsbanden en zelfgemaakte rammelaars. We laten voor zo ver dit kan de kinderen mee schilderen zodat het toch echt iets van hun wordt. Zo laat je iets tastbaars achter. We zijn ook gevraagd om een muur te beschilderen. Dus hopelijk komt mijn teken kunsten die ik van opa heb geleerd goed uit de verf.
Dit weekeind zijn we met 12 man op trip geweest. Naar blaka watra. We werden met taxi’s opgehaald om vervolgens bij lelydorp over te stappen in de jeeps om vervolgens naar de jungle te gaan. In lelydorp stond Dion en Randy onze gidsen op ons te wachten. Dion leek op grinch precies het zelfde bekkie met van die kleine ogen. Hij lachen als een stonde garnaal en heeft z’n hoog stemmetje en zon typisch lachje. gaf het beste advies aan de mannen over de duifjes (vrouwen). Een echte gangmaker. Randy ook wel rendier genoemd. Was een rustige jongen die echt van de natuur hield. Hij keek altijd rond tijdens het rijden om ons de mooiste dieren te laten zien. Hij zei niet veel maar als er iets uit kwam sprak hij met liefde over de natuur.
Na een lange tocht kwamen we aan in een open plek met een kreek. Dit was de plek waar we gingen over nachten. Er was alleen een stellage waar onze hang matten aan konden hangen meer niet. Dus dat werd op de hurkjes plassen. Naar dat ik de eerste keer bijna om viel omdat ik nooit mijn boven benen train ging het later al zo veel beter dat ik er nu prof in ben.
Overdag hebben we lekker aan het kreek gelegen en genoten van de mooie natuur. In de avond werd er op het kamvuur een lekker maaltje gemaakt van rijst en kip. Na een wat moeilijk kort nachtje in de hangmat wilde ik toch even lekker douche. Wat doe je als er geen douche is maar wel een kreek. Jap daar maar schonen oksels halen. In het begin stond ik te hanisen met me bikini toen een van de dames zei ja ik ga lekker in me blootje. Zo gezegd zo gedaan. Stiekem was dat wel een heel mooi momentje. Helemaal een met de natuur. Naar dat wij gebadderd hadden werd de rest ook wakker en gingen we langzaam de boel opruimen om onze reis voort te zetten. In de nacht had het veel geregend en nina vroeg of ze ooit wel eens vast hadden gezeten met de auto. Randier zei van niet. Nog geen minuut later zat de auto van Dion vast. Na wat duwen en trekken kwam die ook weer los en ging onze reis veder.
Toen we op de open natuur waren mochten we op het dak zitten. Luit zingent reden we de natuur door. Het grappige is dat de surinamers dus ook Nederlandse muziek luisteren dus Guusje werd hard mee gezongen. Na dat we een hoop beesten (apen volgens en sporen van anderen beesten) hadden gespot kwamen we op een prachtige open vlakte waar je zo over de jungle kon kijken. Het was zo machtig mooi dat ik er gewoon stil van werd. Iedereen rende de auto uit om als eerste het besten kiekje te schieten. Mooi dacht ik die zie ik wel weer op dropbox. Ik ben op een rots geklommen en heb alleen maar zitten kijken naar de mooie natuur.
Omdat er in een de open vlakte geen boom te bekennen was moesten we op de grond slapen. Helaas ging het regen dus hebben we de autos zo gezet dat er een zijl tussen kwam en we een soort tent hadden. Na al de indrukken was ik zo moe dat ik ben gaan slapen. Na ongeveer 1,5u werd ik wakker ik zag dat er nog mensen bij het vuur zaten. Ik ben er bij gaan zitten. Na een tijdje trok de lucht open en kwam er een prachtige sterren hemel te voorschijn. Na 2 vallende sterren werd ik er wel een beetje emotioneel van. Wat is het toch geweldig dat ik dit mag zien en beleven. Maar op dat moment mis je dan ook even je lieven familie en vrienden.
Het zag er naar uit dat het wel droog bleef dus besloten we met ze 5e om bij het kampvuur te gaan slapen. Ondertussen hoorde je de brulapen te keer gaan. zo machtig! Er was ook een kikker die wanhopige geluiden maakten zo zielig! Hij was op zoek naar een vrouwtje. We zijn hem gaan zoeken. Het was een fel groenen en hij keek nogal zielig uit zijn oogjes. haha
Rond 7u werd ik wakker en zag dat de zon aan het op komen kwam. Ben op me rotsje gaan zitten en heb gekeken hoe de zon opkwam en de douw uit de jungle ging. Weer niet te omschrijven zo mooi. Naar dat de zon op was gekomen wilde ik even cool van me rots afspringen naar ik zou Brechtje niet zijn om er niet even van af te vallen. Dus ik belande 2 meter veder vol op me gezicht. Op wat blauwe plekken na heb ik niks en er was gelukkig geen afgrond bij of zo dus broerlief maak je geen zorgen.
Na een heerlijk pannenkoeken ontbijt ging onze tocht veder naar de goud mijnen. Helaas heb ik geen goud gevonden dus kom gewoon als een armen sloeber terug.
Na een langen vermoeiende tocht kwamen we bij een mooi plekje Paloeloe genaamd aan waar we nog een maaltje met bruinen bonnen kregen. Die heb ik bij me buurman op zijn bord gedumpt aangezien ik bruinen bonen nog steeds echt niet lekker vind. Rond 8u wilden we weer terug gaan naar Paramaribo toen Dion een lekken band had. Maar Randier had hem al snel verwisseld. Wat was het toch een mooi weekeind moe maar voldaan ging ik slapen.

  • 25 Februari 2015 - 20:36

    Karla:

    He meid,
    Leuk om je verhalen te lezen. fijn dat het je goed gaat. En van de moeilijke dingen leer je ook.
    Gelukkig is er ook Skype . Maak daar de kids blij en zo ook jezelf.
    Dikke kus ik

  • 25 Februari 2015 - 23:41

    Mama:

    Wat een mooi verhaal weer. Super dat je dit toch allemaal mee mag maken. Ik ben wel heel blij met Skype wat ik ga je nu toch ook wel missen. Laat je creativiteit maar eens zien dan laat je ook nog iets moois achter. Geniet er nog maar van want je 3 weken zijn zo voorbij.
    Een hele dikke dikke knuffel mama

  • 26 Februari 2015 - 03:21

    Suus (rood):

    Brechtje wat een heerlijk verhaal! Terwijl ik het lees hoor ik je het hardop zeggen, geweldig!! :) Gelukkig was ik erbij en hebben we er samen van kunnen genieten!

    Tot vrijdag bij de poolparty!! Hatsjee xx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Suriname, Paramaribo

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

11 Maart 2015

feestje

25 Februari 2015

machtig mooi! danku!

11 Februari 2015

sentimentele drol

02 Februari 2015

doelen en angsten overwinnen

26 Januari 2015

Van jarigejop tot jungle chick
brechtje

Actief sinds 11 Jan. 2015
Verslag gelezen: 284
Totaal aantal bezoekers 13006

Voorgaande reizen:

25 Oktober 2016 - 05 December 2016

Indonesië

11 Januari 2015 - 31 December 2015

Mijn eerste reis

11 Januari 2015 - 31 December 2015

Mijn eerste reis

18 Januari 2015 - 21 Maart 2015

Suriname

Landen bezocht: